Són diverses les situacions en què el consumidor es pot veure perjudicat per posicions dominants de les entitats financeres o bancàries:
– Execucions hipotecàries o acció hipotecària, en dret processal, s’anomena un procediment executiu a través del qual s’ordena la venda d’un bé immoble que estava gravat amb una hipoteca per incompliment del deutor de les obligacions garantides amb la hipoteca. Es tracta d’un procediment reglat, mitjançant el qual es busca de manera transparent, normalment mitjançant subhasta pública, fer efectiu el valor del bé immoble per pagar els deutes incomplerts.
Davant d’aquestes situacions podem actuar en defensa dels drets que el propietari pogués tenir de mantenir-ne la propietat, en virtut que el procediment hipotecari no s’hagi realitzat amb garanties, oa la via extrajudicial, arribar a un acord amb l’entitat financera que convingui a l’associat.
– Targetes de crèdit revolving. Les targetes “revolving” són un producte de crèdit complex que permet finançar compres, però que no s’identifiquen formalment com a tal, amb el risc de sobre endeutar-se. Amb elles, la persona usuària disposa d’un límit de crèdit determinat que pot tornar a terminis, per mitjà de quotes periòdiques baixes, que poden ser fixes o bé un percentatge del deute existent. A més, a mesura que la persona consumidora va tornant capital, en pot tornar a disposar novament, generant nous interessos. Per tant, és equiparable a una línia de crèdit permanent, amb el perill que el deute, així com els interessos, les comissions i altres despeses generades, vagin augmentant de manera indefinida.
Davant d’aquestes situacions podem ajudar el consumidor si aquest no va ser degudament informat del funcionament de les mateixes, i per tant hi ha una posició de dominant de l’entitat financera, o si es detectés usura als interessos cobrats.
– Assegurança de prima única finançada. És un producte consistent a imposar una assegurança de prima única finançada com a requisit per concedir la concessió d’una hipoteca, gairebé sempre amb una asseguradora del propi grup. També es podia tractar duna assegurança de protecció de pagaments. Amb això, el total del cost de l’assegurança es pagava per avançat amb els diners que es prestaven dins de l’operació.
Davant d’aquestes situacions podem ajudar el consumidor a recuperar l’import de la prima abonada, ja que va pagar per avançat el cost d’una assegurança de vida que durava tant com la hipoteca. En ser finançat en la mateixa operació s’augmenta el capital del préstec, amb la qual cosa també augmenten els interessos durant la vida del mateix, així com més import per impostos. En definitiva, el préstec s’incrementava de manera notable, sense que el banc donés la informació clara sobre el cost total de l’operació d’assegurança vinculada.
– Cartell de cotxes. En un període entre el febrer del 2006 i el juliol del 2013, 26 marques d’automòbils, que copaven el 90% de la quota de mercat, haurien intercanviat informació sensible per fixar preus. Tot això dictaminat per la CNMC l’any 2015 afectaria 10 milions d’usuaris. A l’anterior se sumarien els acords entre diversos concessionaris a la mateixa època.
Davant d’aquestes situacions podem ajudar el consumidor a presentar una reclamació pel cost més gran del seu vehicle, tot això després de la sentència del TJUE de l’any 2022.